2014-11-15

Enlan Bee EL-01A pivot screw tool. Verktyg för blad- pivot- juster-skruven på Enlan Bee fällkniv...

Justeringsverktyg för Enlan Bee EL-01A pivotkruv
Jag har sett på nätet att personer som pimpar eller customiserar fällknivar har en förkärlek för Enlan, Sanremnu och andra Kinatillverkade knivar. Problemet är att det vanligaste objektet Enlan EL-01A (som förmodligen är den bästa och robustaste fällkniven för sitt pris) har en speciell pivotskruv som fordrar ett specialverktyg.

Någon eller några pimpare sågar ett spår i skruvskallen för att kunna använda en vanlig skruvmejsel, vilket jag tycker förstör utseendet på kniven.

Därför bestämde jag mig för att tillverka ett eget verktyg, och hur svårt kan det vara? Absolut inte svårt alls, det tog mindre än en timma och verktyget funkar perfekt. Du kan se på bilder hur det är konstruerat. om du vill tillverka ett eget. Det är lucka på ca: 2,6-2,7mm mellan de tre stiften. Jag borrade de tre hålen efter uppmätning och till stiften använde jag 3mm nickelsilver rundstång. Jag limmade det första och tryckte i de två andra utan lim i hålen och provade. Det var litet föt tajt så det passade inte riktigt, då det felade på några 10-dels mm.

Jag tog då ut de två olimmade stiften och filade med en nålfil på det limmade för att öppna upp avståndet mellan stiften. Provade igen och filade litet till, provade igen och filade litet till. Vid tredje försöket funkade det perfekt, så det var bara att limma fast de två lösa stiften och vänta på att limmet härdat efter ca: 5 min. Därpå filade jag de tre stiften så att de blev flata i änden och alla i samma längd så att de gav bra grepp runt skruvskallen. Sen var verktyget klart att använda.

Enlan Bee EL-01A pivot screw tool

Enlan Bee EL-01A pivot screw

Inga kommentarer:

kommentera gärna