2014-10-30

Taktiska knivar, militärknivar, arméknivar, överlevnadsknivar eller robusta bruksknivar...

OEM-kniv i 5Cr13Mov-stål. $19
Även om man skaffar sig eller tillverkar knivar i speciella stål som man gillar (som i mitt fall bl.a. AEB-L, D2, laminerat kolstål eller damaskerat kolstål), så skall man ändå vara öppen för att prova nytt. Det beror naturligtvis på hur kniven skall användas och vad man har för krav. För de flesta vanliga bruksknivarna behövs inte de senaste superlegerade pulverstålen, utan det fungerar utmärkt med dessa numera etablerade knivstålen. Ett tecken på detta är att många av de stora tillverkarna som Spyderco, Buck, Kershaw etc. fortfarande använder "vardagsstål" i sina bruksknivar. Priserna på knivarna återspeglas naturligtvis efter vilket kvalitet av stål som används, men är väldigt prisvärda för de flesta  genomsnittliga brukare.

Nu för tiden är det därför bra att känna till en del om kinesiska knivstål, då det är i Kina som många av de här knivarna tillverkas. För att gå tillbaka till mitt inlägg om taktiska knivar så kommer nu därför en del alternativa förslag i andra stålsorter för denna typ av knivar. Alla med Kinabakgrund och med Kinatillverkade stål, samt ett avsevärt lägre pris. Jag skulle inte ha några problem med att använda någon av dom som min brukskniv om det inte vore för att jag gör blad och knivar själv och vill använda något jag gjort själv (undantag för fällknivar där jag köper fabrikstillverkade).
Vill du läsa mer om dessa kinesiska stål så du vet lite mer, klicka här, och gå längst ned på sidan.
Nu några objekt jag hittade på eBay och AliExpress med priser. Inga länkar ingår till relaterade säljare på eBay eller AliExpress då knivar kommer och går och priser hela tiden ändras med extra rabatter etc. Om man är intresserad är det bättre att leta/kolla själv.

Busse i 5Cr13Mov-stål. $40

TAD i 9Cr18mov-stål. $34

OEM-kniv i 9Cr18Mov-stål. $42

Strider i Damaskstål. $45

Pohl Force i AUS-8-stål. $45

Sparta i 7Cr17mov-stål. $47

OEM-kniv i 5Cr13Mov-stål. $17 - Tyvärr skaft i aluminium, så inget för vinterbruk.

TAD i 9Cr18mov-stål. $40

Strider i 7Cr17Mov-stål. $26

Inga kommentarer:

kommentera gärna